ضوابط طراحی رمپ انواع پارکینگ ها(صفر تا صد طراحی+انواع رمپ)
ضوابط طراحی رمپ در معماری
ضوابط طراحی رمپ یکی دیگر از ضوابطی میباشد که شما در طول طراحی باید بسیار به آن مسلط باشید، زیرا در صورتی که شما به درستی طول رمپ یا شیب رمپ را بدست نیاورید در محاسبه تراز مبنا یا کد ارتفاعی زمین ، تو طراحی پارکینگ به مشکل خواهید خورد. ما در این مقاله به طور کامل در خصوص آموزش طراحی پلان معماری مطابق با آخرین ویرایش های مقررات ملی ساختمان و ضوابط شهرداری، اصول طراحی رمپ را به شما آموزش داده ایم.
پارکینگ میتواند در طبقه همکف یا زیر زمین قرار بگیرد،برای ایجاد ارتباط بین حیاط یا معبر عمومی به پارکینگ میباست از رمپ استفاده کنیم که این کار باید مطابق مبحث 4 مقررات ملی باشد و ما نمیتوانیم هر نوع رمپ با هر اندازه و شیبی را در پروژه استفاده کنیم.
درباره رمپ میبایست مطالب زیر را بهش تسلط داشته باشیم:
- تعریف رمپ
- انواع رمپ از نظر ترسیم(منحنی و مستقیم)
- ترسیم فنی رمپ
- ترکیب رمپ ها با فضای گردش
- ترکیب انواع رمپ با هم
- قوانین و الزامات طراحی رمپ(میزان شیب و عرض رمپ)
- محاسبه طول رمپ
- محاسبه طول غیر سرگیر برای رمپ مستقیم و منحنی
فهرست مطالب
تعریف رمپ
رمپ یک سطح شیب دار میباشد که برای ایجاد دسترسی میان ترازهای مختلف ساختمان، برای تردد خودروها یا عابرین پیاده ساخته میشود. رمپ ها دارای شیب و عرض تعیین شده میباشند که میبایست با توجه به مبحث چهارم مقررات ملی ساختمان آن ها را در پروژه های خود طراحی بکنیم. شیب رمپ ها دارای یک حداکثرهایی میباشند که با توجه به نوع پارکینگ و مسقف یا روباز بودن آن ها تعیین میشود. اما باید دقت داشته باشید که قبل از محاسبه رمپ و ترسیم آن باید ابتدا باید میزان سطح اشغال و میزان مساحت مجاز برای ساخت را بدست بیاوریم، که برای آموزش نحوه سطح اشغال و یا نحوه محاسبه 60 درصد ساختمان میتوانید مقاله زیر را تماشا کنید.
نکته: بهتر است در طراحی های خود در صورت امکان، رمپ های خود را در حیاط قرار دهید زیرا این امر سبب میگردد فضای بیشتری برای طراحی پارکینگ خود داشته باشید.
انواع رمپ از نظر ترسیم
رمپ ها در حالت کلی به دو دسته تقسیم میشوند: 1-رمپ های مستقیم 2-رمپ های قوسی شکل یا منحنی
اما گاهاً ما نیاز داریم که رمپ های از ترکیب این دو حالت در طراحی های خود استفاده کنیم که به آنها رمپ های ترکیبی گفته میشوند و در ادامه مقاله به آنها خواهیم پرداخت، ولی در شکل های زیر رمپ های منحنی و قوسی شکل را میبینید.
اما رمپ ها تنها به خودرو ها اختصاص ندارند بلکه میتوانیم از رمپ ها برای جابجایی افراد معلول نیز استفاده کرد که ضوابط خاص خود را دارد که در این ضوابط ابعاد و شیب رمپ معلولین قابله محاسبه میباشد که در مقاله ای دیگه راجبش کامل صحبت شده.
انواع حالات ترکیبی رمپ های مستقیم با فضای گردش
همانطور که گفتیم علاوه بر دو حالت منحنی و مستقیم حالا های ترکیبی از رمپ هم وجود دارد که در این قسمت میخواهیم به حالت ترکیب رمپ مستقیم با فضای گردش اشاره کنیم:
- در این نوع ترکیب عرض رمپ میتواند متغیر باشد اما فضای 90 درجه گردش خودرو نباید کمتر از 5 در 5 باشد.
- هر جا که رمپ به زمین یا کف فضای گردش میرسد باید یک متر ابتدایی و یک متر انتهایی با شیب 10 درصد ترسیم و محاسبه شود.
انواع حالات ترکیبی رمپ های مستقیم با رمپ منحنی
یکی دیگر از حالات ترکیب،ترکیب رمپ منحنی با مستقیم میباشد، دقت کنید نباید شعاع داخلی رمپ منحنی در هیچ حالتی کمتر از 5 متر باشد.

دانشگاه برای بازار کار کافی نیست
انواع حالات ترکیبی رمپ های منحنی با فضای گردش
این حالت از ترکیب مانند حالت اول ترکیب فضای گردش با رمپ میباشد اما اینبار رمپ منحنی، دقت فرمایید در این حالتم نباید شعاع داخلی رمپ کمتر از 5 متر باشد همچنین نباید شیب 1 متر ابتدایی و انتهایی رمپ که به فضای مسطح میرسد شیب بیشتر از 10 درصد داشته باشد.
نحوه ترسیم فنی رمپ
ترسیم رمپ در نرم افزار اتوکد بسیار ساده میباشد اما نکات ریزی وجود دارد که باید به این نکات در حین ترسیم دقت کنیم، به همین خاطر ما در ویدیو زیر در اتوکد انواع رمپ را به شما آموزش میدهیم اما دقت داشته باشید که برای ترسیم حرفه ای تر در پروژه های خود بهتر است آموزش اتوکد را جدی بگیرید. نکات ترسیمی به شرح زیر میباشند:
- برای نمایش جهت رمپ،بالا را با UP و پایین را با DOWN بایستی مشخص کنیم و شیار های فلش مانند بر روی رمپ فقط برای نمایش آبرو می باشد.
- حتما بایستی میزان شیب رمپ را مثلا به صورت SLP=17% و طول آن را مثلا به صورت L=7.85 بر روی رمپ بنویسیم.(میزان شیب رمپ بر اساس مبحث 4 مقررات ملی تعیین میشود که در ادامه یاد میگیریم.)
- SLP یا S مخفف Slope به معنای شیب می باشد.
- L مخفف کامه Length به معنای طول میباشد.
- شعاع داخلی رمپ های منحنی نباید از 5.00 متر کمتر باشد.
- در ترسیم و نمایش تمامی رمپ ها (منحنی یا مستقیم) حتما بایستی یک متر ابتدایی و یک متر انتهایی را با شیب 10% نمایش بدهید.
- اگر رمپ مستقیم بود با خط کش یک متر رو جدا میکنید و و اگر منحنی بود با استفاده از نقاله حدودا 11.5 درجه رو بایستی جدا کنید.
حداکثر شیب مجاز رمپ در پارکینگ
تا به اینجا اصول ترسیم رمپ را یاد گرفتیم اما شیب رمپ را میبایست مطابق با مبحث 4 مقررات ملی محاسبه و در طراحی خود قرار دهیم، همانطور که قبلاً گفته شد شیب مجاز رمپ به نوع پارکینگ و روباز یا مسقف بودن آن بستگی دارد.
به پارکینگ هایی که بین 1 الی 3 خودرو در آن قرار میگیرد پارکینگ کوچک و پارکینگ هایی که بین 4 الی 25 خودرو در آن قرار میگیرد پارکینگ متوسط و بیش از 25 خودرو را پارکینگ بزرگ میگویند.
برای پارکینگهای بزرگ و عمومی، شیب مجاز:
برای طول رمپ بیشتر از 20 متر، حداکثر 16%.
برای طول رمپ کمتر از 20 متر، حداکثر 17%.
برای پارکینگهای کوچک خصوصی، شیب مجاز حداکثر 17% است.
برای پارکینگهای متوسط و بزرگ خصوصی با رمپ روباز یا مستقیم، شیب مجاز حداکثر 15% است.
عرض رمپ در پارکینگ
عرض رمپ یکی دیگر از حداقل هایی میباشد که در صفر تا صد مراحل ساخت ساختمان باید به آن دقت کرد و همچنین میبایست در ضوابط طراحی رمپ به آن دقت کنیم. حداقل عرض رمپ همانند شیب آن بستگی به نوع پارکینگ دارد که از جدول زیر میتوانیم این حداقل هارا بدست بیاوریم.
در صورتی که طراحی رمپ با 5 متر نبود و یا مجبور به طراحی با عرض کمتر شدیم میتوانیم به جای یک رمپ با عرض 5 متر میتوانیم دو رمپ با عرض 3.5 متر برای ورود و خروج طراحی کنیم.
فرمول محاسبه طول رمپ مستقیم و L شکل
برای محاسبه طول رمپ ابتدا میبایست با بخش های اصلی رمپ آشناشوید تا بتوانید درک راحت تری از نحوه محاسبه طول رمپ بدست بیاورید.
- بخش اول: شیب 10 درصدی در ابتدای رمپ (به طول یک متر)
- بخش دوم: شیب وسط رمپ
- بخش سوم:شیب 10 درصدی انتهای رمپ(به طول یک متر)
به ازای هر یک متر در ابتدا و یا انتها با توجه به این که شیب در این قسمت ها 10 درصد میباشد و با توجه به شیب وسط رمپ، برای رمپ هایی با شیب 17%،0.41 متر و برای رمپ هایی با شیب 15%، 0.33 متر به طول کلی رمپ اضافه میشود. در ویدیو زیر به صورت ویدیو به طور کامل آموزش داده ایم. همچنین شما میتوانید با نرم افزار اتوکد به کمک دستور مشخصات خط در اتوکد و اگر رمپ را به کمک دستور پلی لاین ترسیم کردید میتوانید در تنظیمات دستور POLYLINE نیز طول رمپ ترسیم شده را به راحتی بدست آورید
طول طی شده در یک متر ابتدایی و یک متر انتهایی رمپ با شیب 10%
در هر رمپ ما با سه شیب روبرو هستیم: 1-شیب یک متر ابتدایی رمپ 2-شیب وسط رمپ 3-شیب یک متر انتهایی رمپ
برای بدست آوردن طول و ارتفاع طی شده در یک متر ابتدایی و یک متر انتهایی از رمپ باید از فرمول زیر استفاده بکنیم.
شیب ابتدا و انتهای رمپ، در تمامی رمپ ها،10 درصد میباشد و معنای این جمله این است که ما با شیب 10 درصد،1.00 متر طول افقی و 10 سانتی متر ارتفاع را طی میکنیم و حالا چون دو تا شیب 10 درصد داریم، پس ما 2 متر طول افقی و 20 سانتی متر ارتفاع عمودی را طی میکنیم. حالا برای اطمینان از این موضوع گفته شده،از طریق فرمول زیر این موضوع را صحت سنجی میکنیم:
فرمول محاسبه طول رمپ منحنی
با توجه به این که رمپ های منحنی مسیر 90 درجه را طی میکنند و همچنین با اوجه به ضوابط مقررات ملی ساختمان و ضوابط شهرداری، نباید شعاع داخلی از 5 متر کمتر باشد بنابراین رمپ های منحنی همیشه یک طول ثابتی را طی میکنند، که این طول برابر با 7.85 متر میباشد. اما برای اثبات این موضوع بهتر است فرمول زیر را بررسی کنیم.
(2xπxR)/4=طول کلی رمپ
- R=شعاع داخلی رمپ که در تمامی پارکینگ ها برابر با 5 متر میباشد.
- π=عدد ثابت میباشد که برابر 3.14 است.
- تقسیم بر 4: رمپ منحنی یک ربع از دایره است، پس به همین دلیل برای بدست آوردن عدد نهایی، فرمول محیط دایره را بر 4 قسیم میکنیم.
به همین دلیل طول رمپ منحنی همیشه عدد ثابت و برابر 7.85 متر میباشد، همانطور که در شکل میبینید برای تمام رمپ ها نیز این مسئله صدق میکند.
محاسبه طول سرگیر و غیر سرگیر رمپ
تا اینجا در خصوص انواع رمپ، شیب رمپ، عرض رمپ و… صحبت کرده ایم، یکی دیگر از روابطی که باید در طراحی به یاد داشته باشید، فرمول محاسبه طول غیر سرگیر میباشد. وقتی ماشین ها وارد رمپ میشوند، برای اینکه سقف آنها به طبقه فوقانی یا المان سازه ای و غیر سازه ای برخود نکند، بایستی در طی طراحی، فاصله ای را برای عقب نشینی طبقه فوقانی در نظر بگیریم که به آن طول غیر سرگیر میگویند. هملنطور که در تصویر زیر میبینید ما طول سرگیر و غیر سرگیر را مشخص کرده ایم.
مطابق مبحث 4 مقررات ملی ساختمان ارتفاع آزاد برای پارکینگ های بزرگ و متوسط برابر 210 سانتی متر و برای پارکینگ های کوچک در صورتی که ورودی سواره و پیاده از هم جدا باشند 195 سانتی متر میباشد که با توجه به این تعریف فرمول محاسبخ طول غیر سرگیر برابر زیر میباشد.
دوره جامع صفر تا صد اتوکد
سریع، عملی، حرفه ای
پاسخ به سوالات پرتکرار
انواع رمپ پارکینگ ها به چه صورت میباشند؟
رمپ پارکینگ به طور کلی به دو دسته مستقیم و قوسی شکل تقسیم میشوند اما میتوان از ترکیب این دو نوع رمپ، رمپ های ترکیبی نیز به وجود بیاید.
برای ترسیم پلان رمپ پارکینگ به چه نکاتی باید دقت کرد؟
در ترسیم پلان رمپ باید به چند نکته دقت کرد: 1- نشان دادن شیب رمپ 2- نشان دادن طول رمپ 3- نشان دادن یک متر ابتدایی و یک متر انتهایی با شیب 10 درصد 4- ترسیم آبرو های رمپ
ضوابط شعاع گردش رمپ پارکینگ چقدر است؟
فضای گردش خودرو برای قبل و بعد از رمپ 5 متر در 5 متر میباشد.
عرض رمپ پارکینگ چقدر است؟
عرض رمپ برای پارکینگ های کوچک 3 متر و برای پارکینگ های متوسط 3.5 متر و برای پارکینگ های بزرگ 5 متر میباشد.
شیب رمپ پارکینگ چقدر است؟
شیب رمپ برای پارکینگ های متوسط و بزرگ 15% میباشد و برای پارکینگ های کوچک 17% مباشد و همچنین برای پارکینگ های عمومی با طول رمپ بیش از 20 متر 16 % و برای پارکینگ عمومی با طول رمپ کمتر از 20 متر 17 % میباشد.
آموزش طراحی پلان معماری
ویژگی های دوره کدخدای معماری
ما دوره ای را آماده کرده ایم که در این دوره از مبانی معماری (برای کسانی که در رشته معماری تحصیل نکردند) تا جزئی ترین و ریز ترین نکات از ضوابط طراحی معماری و نقشه خوانی را با سرفصل هایی کامل پوشش دهد و اسم این دوره را کدخدای معماری گذاشته ایم چون قراره با شرکت در این دوره به جمع بزرگان این صنعت اضافه شوید و کدخدای طراحی پلان شوید. شما آموزش ضوابط فاز 2 معماری میتوانید سهم خوبی در بازار کار کسب کنید. و همچنین با آموزش اتوکد رایگان میتواند به شما قدرتی دهد تا طرح های خود را از همان ابتدا در چهار چوب استاندارد بیاورید.
دوره جامع آموزش طراحی پلان معماری(سبک WMD)+(ضوابط شهرداری و مقررات ملی)
فهرست مطالب این صفحه دانشگاه برای بازار کار طراحی پلان کافی نیست این واقعیت را باید پذیرفت که دانشگاه همه…
دوره جامع آموزش طراحی پلان معماری(سبک WMD)+(ضوابط شهرداری و مقررات ملی)
فهرست مطالب این صفحه دانشگاه برای بازار کار طراحی پلان کافی نیست این واقعیت را باید پذیرفت که دانشگاه همه…
آموزش تمام ضوابط طراحی ازمبانی معماری تا تمام مباحث مربوط به ساختمان
پشتیبانی دائمی
دوره دارای پشتیبانی دائمی و خصوصی میباشد
نکات اجرایی
در طول دوره نکات و شیوه اجرا هم آموزش داده میشود
حل تمرین و نمونه توسط هنرجو
در هر فصل تمرین های متعددی برای هنرجویان درنظر گرفته شده است
نمونه نقشه و بلاک های دسته بندی شده مبلمان
برای تسریع در امر نقشه کشی تمام بلاکهای مبلمان به رایگان و دسته بندی شده ارائه میشود
آموزش نقشه خوانی
نقشه خوانی به تنهایی میتواند به شما به عنوان یک مجری بسیار کمک کند
ورکشاپ و سمینار رایگان
تمام ورکشاپ ها و سمینار و وبینار های آکادمی برای هنرجویان رایگان میباشد
پوشش کامل ضوابط شهرداری و مقررات ملی
در دوره فرق بین ضوابط شهرداری با مقررات ملی گفته خواهد شد و تمام ضوابط هردو آموزش داده میشود
معرفی موقعیت های استخدام و فریلنسری
بعد از گذراندن دوره روش های کسب درآمد به صورت فریلنسری و موقعیت های شغلی برای استخدام به هنرجویانی که دوره را به اتمام برسانند و تمرین هارا حل کنند معرفی میشود
آموزش طراحی پلان معماری
همچنین شما بایادگیری نرم افزار اتوکد میتوانید تمام ایده ها و طراحی خود را به نقشه تبدیل کنید، این دقیقا همان نیاز بازار کار میباشد، که شما با یادگیری اتوکد و ضوابط فاز 2 معماری درآمد چشم گیری بدست بیاورید. اما این که نقشه فاز یک چیست یا نقشه های فاز دو رو چطور ترسیم کنیم تخصصی هست که ما به شما میاموزیم.
آکادمی کدخدا با ارائه دوره ای به نام آموزش صفر تا صد اتوکد مفتخر است تا بیش از 3000 هنرجو را برای ورود به جامعه مهندسی آماده کند.فرقی ندارد در کدام شاخه مهندسی فعالیت میکنید، قطعا یادگیری نرم افزار اتوکد را در برنامه آینده خود قرار دهید.
از لینک زیر میتوانید اطلاعات بیشتری از این دوره شگفت انگیز بدست بیارید.
آموزش صفر تا صد اتوکد(کامل ترین دوره آموزش اتوکد با 3000 هنرجو)+(آپدیت رایگان)
2,490,000 تومان قیمت اصلی: 2,490,000 تومان بود.890,000 تومانقیمت فعلی: 890,000 تومان.
شایان به ذکر است که ما در آکادمی کدخدا مفتخر هستیم که علاوه بر برگزاری دوره های کارآمد و پرمخاطب در راستای بازار کار توانستیه ایم بیش از صدها مقاله در زمینه های عمران و معماری برای شما منتشر کنیم تا بتوانید اطلاعات و دانش خود را از طریق این مقالات تکمیل تر کنید. این مقالات از ضوابط معماری گرفته تا حتی دستورات پایه نرم افزار اتوکد مانند دستور برای دستور move در اتوکد و یا آموزش فرمان circle در اتوکد و حتی مقالاتی در خصوص این که کدام ورژن اتوکد بهتر است و یا تنظیمات نوار ابزار اتوکد را در بر میگیرد.
رمپهای پارکینگ، بخشی حیاتی از طراحی پارکینگ هستند که باید با توجه به ضوابط معماری و قوانین ایمنی طراحی شوند. یکی از موارد مهم در طراحی رمپها، شیب استاندارد آنهاست. بر اساس استانداردهای بینالمللی، شیب رمپهای پارکینگ خودروهای سواری نباید از 12 درصد تجاوز کند تا امکان حرکت راحت و ایمن خودروها فراهم شود. همچنین، استفاده از پوششهای ضد لغزش در سطح رمپها برای جلوگیری از حوادث در شرایط آب و هوایی نامساعد ضرروی است.
در طراحی رمپ پارکینگ، توجه به عرض مناسب نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. حداقل عرض رمپها برای عبور یک خودرو، 3.5 متر توصیه میشود، در حالی که برای رمپهای دوطرفه، حداقل عرض باید به 6.5 متر برسد تا خودروها بدون مشکل بتوانند از کنار هم عبور کنند. علاوه بر این، استفاده از نوارهای نورانی یا علائم هشداردهنده به همراه سیستمهای روشنایی در طول رمپها، به بهبود دید و ایمنی کاربر در شب کمک میکند.
انواع مختلفی از رمپها در پارکینگها مورد استفاده قرار میگیرد که بر اساس نوع و میزان استفاده، طراحی متفاوتی دارند. برای پارکینگهای طبقاتی، استفاده از رمپهای مارپیچ بهترین گزینه است زیرا فضای کمتری اشغال میکند و امکان دسترسی به طبقات بالا را به سادگی فراهم میسازد. همچنین، در پارکینگهای عمومی با تردد بالا، طراحی رمپها باید به گونهای باشد که ترافیک به صورت روان و بدون ایجاد شلوغی انجام شود. رعایت این نکات و بهکارگیری روشهای نوین طراحی، به افزایش بازدهی و ایمنی پارکینگها کمک فراوانی خواهد کرد.
پسورد فایل : ندارد گزارش خرابی لینک
مطالب زیر را حتما مطالعه کنید
دوره های آموزشی مرتبط
81 دیدگاه
به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.
سلام
فیلم های طراحی رمپ را چطور میتونم دانلود کنم؟
سلام، برای طراحی رمپ فقط همین ضوابط کافیه؟
سلام، در رمپ آیا باید دیتیل های اجرایی را هم طراحی بکنیم؟
عموماً دیتیل های سازه ای توسط محاسب سازه ارائه میشه اما دیتیل های نازک کاری باید در نقشه های فاز دو معماری ارائه کنیم
رمپ برای زمین های کوچیک هم همین ضوابط رو داره؟
سلام و درود، ضوابط و اعداد حداقل حداکثر رمپ به نوع پارکینگ ستگی داره، اما در اجرا میتوانم به مذاکراتی که با دستگاه های صدور پروانه صورت میگیرد این اعداد را تغییر داد
سلام و درود
ضوابط رمپ پارکینگ برای ساختمان های غیر مسکونی به چه صورته؟
برای ساختمان های غیر مسکونی هم به همین ترتیب با توجه به نوع پارکینگ میتوان طراحی کرد
سلام. برای رمپ باید طراحی رو معمار انجام بده یا محاسب؟
محاسبه شیب و نازک کاری بر عهده معمار هستش ولی اگر رمپ کف سازه ای داشته باشد و روی خاک اجرا نشود محاسب باید دیتیل رو ارائه کند
مپ پارکینگ در حیاط به چه صورتی طراحی میشود؟ آیا نمونه رمپ پارکینگ خاصی دارید که معرفی کنید؟
آیا نحوه ترسیم رمپ در پلان تاثیری بر شعاع گردش رمپ دارد و چطور میتوان آن را بهبود داد؟
برای طراحی رمپ پارکینگ به چه نرمافزارهایی نیاز است و کدام یک کارایی بهتری دارند؟
رمپ در پلان چگونه نمایش داده میشود؟ آیا محاسبات خاصی برای طول رمپ چرخشی لازم است؟
نحوه ترسیم رمپ پارکینگ در نرمافزار اتوکد چیست و چه نکاتی باید رعایت شود؟ آیا آموزشی برای آن دارید؟
چگونه رمپ پارکینگ را طراحی کنیم که با ضوابط شهرداری و مقررات ملی ساختمان هماهنگ باشد؟
آیا نمونه رمپ پارکینگ استانداردی وجود دارد که بتوانیم در پروژههای واقعی استفاده کنیم؟
برای محاسبه طول رمپ چرخشی چه فرمولهائی نیاز است؟ آیا ابزار خاصی برای این کار پیشنهاد می دهید؟
چگونه رمپ پارکینگ میتواند در حیاط قرار گیرد تا فضای بیشتری برای پارکینگ ایجاد کند؟
آیا میتوانید در مورد انواع رمپ پارکینگ و مزایا و معایب هر کدام توضیح دهید؟ بهخصوص در محیطهای شهری؟
برای طراحی رمپ پارکینگ، تاثیر شعاع گردش بر عملکرد چقدر اهمیت دارد؟ آیا نمونه رمپ پارکینگ با استانداردها همخوانی دارند؟
نحوه ترسیم رمپ در پلان و استفاده از رمپ پارکینگ در حیاط بهینهتر است؟ آیا تفاوتی در کاربری وجود دارد؟
آیا محدوده شعاع گردش رمپ در مکانهای کوچک، چالشبرانگیز نیست؟ چگونه این مسئله در طراحیها مدیریت میشود؟
مقررات ملی ساختمان چه تاثیری بر طراحی رمپ پارکینگ دارند?
آیا توضیحاتی درباره نحوه ترسیم رمپ پارکینگ برای یک مبتدی میتوانید ارائه دهید که فهم آن ساده باشد؟
آیا میتوان بدانیم که نحوه ترسیم رمپ در پلان تا چه حد انعطافپذیر است؟ آیا اصول ثابت است یا قابل تغییر؟
در مواردی که فضا محدود است، چگونه میتوان طراحی رمپ پارکینگ را بهینهسازی کرد؟ آیا رویکرد خاصی پیشنهاد میشود؟
آیا در طراحی رمپ پارکینگ، رمپ در پلان دقت بیشتری لازم دارد؟ آیا باید برای هر پروژه خاص آن را تغییر داد؟
جهت استفاده بیشتر از فضای پارکینگ، رمپ پارکینگ در حیاط چقدر موثر است؟ آیا طراحی آن به مهارت خاصی نیاز دارد؟
آیا در شرایط حداکثر شیب، نحوه ترسیم رمپ پارکینگ تغییر میکند؟ آیا این مورد در استانداردها آمده است؟
برای طراحی رمپ پارکینگ، تاثیر شعاع گردش بر عملکرد چقدر اهمیت دارد؟ آیا نمونه رمپ پارکینگ با استانداردها همخوانی دارند؟
نحوه ترسیم رمپ در پلان و استفاده از رمپ پارکینگ در حیاط بهینهتر است؟ آیا تفاوتی در کاربری وجود دارد؟
آیا محدوده شعاع گردش رمپ در مکانهای کوچک، چالشبرانگیز نیست؟ چگونه این مسئله در طراحیها مدیریت میشود؟
مقررات ملی ساختمان چه تاثیری بر طراحی رمپ پارکینگ دارند?
آیا توضیحاتی درباره نحوه ترسیم رمپ پارکینگ برای یک مبتدی میتوانید ارائه دهید که فهم آن ساده باشد؟
آیا میتوان بدانیم که نحوه ترسیم رمپ در پلان تا چه حد انعطافپذیر است؟ آیا اصول ثابت است یا قابل تغییر؟
در مواردی که فضا محدود است، چگونه میتوان طراحی رمپ پارکینگ را بهینهسازی کرد؟ آیا رویکرد خاصی پیشنهاد میشود؟
آیا در طراحی رمپ پارکینگ، رمپ در پلان دقت بیشتری لازم دارد؟ آیا باید برای هر پروژه خاص آن را تغییر داد؟
جهت استفاده بیشتر از فضای پارکینگ، رمپ پارکینگ در حیاط چقدر موثر است؟ آیا طراحی آن به مهارت خاصی نیاز دارد؟
آیا در شرایط حداکثر شیب، نحوه ترسیم رمپ پارکینگ تغییر میکند؟ آیا این مورد در استانداردها آمده است؟
من یه طراحی رمپ پارکینگ زیرزمین انجام دادم خیلی کلافه شدم واقعا نیاز داشتم این مقاله رو ببینم که توش ضوابط کامل توضیح داده شده
خب من چند تا سوال درباره مساحت اشغال رمپ تو حیاط دارم، میشه توضیح بیشتری بدید راجع به اینکه چطوری بهتره رمپ رو طراحی کنیم
محاسبه طول رمپ چرخشی واقعا کمی پیچیدهس! کسی تونسته یه راه سریع برای این کار پیدا کنه و تجربهشو بگه؟
من خیلی روی طراحی رمپ پارکینگ مسکونی حساسام، چون خیلی وقتها فضای کلی زیرزمین رو تحت تأثیر میذاره،کسی راهنمایی دقیقی داره؟
این مقاله خوب توضیح داده چطور عرض رمپ رو تنظیم کنیم ولی من هنوز مشکلم اینه که شعاع گردش رمپ پارکینگ رو چی جوری محاسبه کنم
راستی شعاع گردش رمپهای منحنی باید حتما پنج متر باشه یا میشه کمترش کرد؟منظورتونو دقیق بگید
خب باید بگم که رمپ پارکینگ در حیاط کمک میکنه که بتونیم فضای بیشتری برای ماشینها داشته باشیم،این موضوع مهمه
من دو ساله پروژه پارکینگو انجام میدم الانکه تو مقاله دیدم شعاع داخلی رمپ نباید کمتر از 5 متر باشه کمی نگرون شدم
من شش ماهه دارم پدرم در میاد تا بتونم درک کنم که چطوری میشه طول رمپ غیر سرگیره رو به دست بیارم هنوز جواب نگرفتم
میشه راهنمایی کنید که در ترسیم پلان چطور عرض رمپ باید نشون داده بشه طراحیه اصولیش چطوریه دسترسی نداره برام
من یه طراحی رمپ پارکینگ زیرزمین انجام دادم خیلی کلافه شدم واقعا نیاز داشتم این مقاله رو ببینم که توش ضوابط کامل توضیح داده شده
خب من چند تا سوال درباره مساحت اشغال رمپ تو حیاط دارم، میشه توضیح بیشتری بدید راجع به اینکه چطوری بهتره رمپ رو طراحی کنیم
محاسبه طول رمپ چرخشی واقعا کمی پیچیدهس! کسی تونسته یه راه سریع برای این کار پیدا کنه و تجربهشو بگه؟
من خیلی روی طراحی رمپ پارکینگ مسکونی حساسام، چون خیلی وقتها فضای کلی زیرزمین رو تحت تأثیر میذاره،کسی راهنمایی دقیقی داره؟
این مقاله خوب توضیح داده چطور عرض رمپ رو تنظیم کنیم ولی من هنوز مشکلم اینه که شعاع گردش رمپ پارکینگ رو چی جوری محاسبه کنم
راستی شعاع گردش رمپهای منحنی باید حتما پنج متر باشه یا میشه کمترش کرد؟منظورتونو دقیق بگید
خب باید بگم که رمپ پارکینگ در حیاط کمک میکنه که بتونیم فضای بیشتری برای ماشینها داشته باشیم،این موضوع مهمه
من دو ساله پروژه پارکینگو انجام میدم الانکه تو مقاله دیدم شعاع داخلی رمپ نباید کمتر از 5 متر باشه کمی نگرون شدم
من شش ماهه دارم پدرم در میاد تا بتونم درک کنم که چطوری میشه طول رمپ غیر سرگیره رو به دست بیارم هنوز جواب نگرفتم
میشه راهنمایی کنید که در ترسیم پلان چطور عرض رمپ باید نشون داده بشه طراحیه اصولیش چطوریه دسترسی نداره برام
من رمپ پارکینگ که تو حیاطم درست کردم،واقعا خوب شده، ولی دنبال یه چیزی هستم که محاسبه طول رمپ چرخشی رو سادهتر کنه. کسی میدونه چطوری میشه این کارو راحتتر انجام داد؟آیا نرمافزار خاصی هست که این کارو کنه؟
بله، برای محاسبه طول رمپ چرخشی میتونید از نرمافزارهایی مثل AutoCAD و Revit استفاده کنید که ابزار مسیر مارپیچ دارند.
ولی اگر دنبال سادهترین روش هستید، من یک فایل Excel و یک فرمول آماده دارم که فقط با وارد کردن اختلاف ارتفاع، طول و شیب رمپ رو دقیق میده.
اگر تمایل دارید، همینجا لینک دانلود یا مثال محاسباتی رو براتون بگذارم تا راحت استفاده کنید. مایلید؟
خب،به نظرتون اگه رمپ پارکینگ گرد درست کنم، جای کمتری میگیره؟ دارم سعی میکنم طراحی رمپ پارکینگم رو بهتر کنم، اما کمی گیج شدم. اگه تجربهای دارین لطفاً به اشتراک بذارین؛ واقعاً هر کمکی لازمه.
کاملاً طبیعی است که توی طراحی رمپ گرد دچار سردرگمی بشید، چون باید همزمان شیب، قوس و ارتفاع رو با هم تنظیم کنید.
برای سادهسازی کار، پیشنهاد میکنم:
🔹 اول ارتفاع (اختلاف تراز) رو مشخص کنید
🔹 بعد طول رمپ لازم رو حساب کنید
🔹 در نهایت قوس رمپ را با شعاع استاندارد تنظیم کنید
اگه بخواهید، با یه مثال اجرایی میتونم قدمبهقدم کنارشما باشم تا رمپ پروژهتون بهدرستی دربیاد. کافیه فقط ارتفاع مورد نظرتون رو بگید.
یه سؤال پیش اومده واسه من که وقتی رمپ پارکینگ در حیاط رو طراحی میکنیم، چجوری میشه مطمئن شد که ماشینها راحت بتونن دور بزنن؟محاسبه طول رمپ چرخشی برای من خیلی مهمه چون حیاطم بزرگ نیست. کاش یکی بگه باید چی کار کنم
برای اینکه مطمئن بشید خودرو بدون مشکل دور میزند، باید “شعاع گردش خودرو (Turning Radius)” رو در نظر بگیرید.
پیشنهاد میکنم قبل از طراحی نهایی رمپ چرخشی، این سه مورد رو بررسی کنید:
1️⃣ حداقل شعاع داخلی رمپ (برای پراید حداقل ۵.۲ متر، برای SUV حدود ۶ متر)
2️⃣ عرض مسیر رفتوبرگشت
3️⃣ عدم وجود ستون یا مانع در قوس
اگر بخواهید، یک جدول آماده از شعاع گردش انواع خودرو براتون میفرستم تا دقیق حساب کنید. لازمتون هست؟
شنیدم طراحی رمپ پارکینگ خیلی مهمه و باید همه چی رو در نظر بگیریم.من میخوام بدونم که برای طراحی رمپ پارکینگ گرد میتونیم از استادکارها کمک بگیریم یا نه، یا این که بیشتر کارها رو میتونیم خودمون انجام بدیم؟
قطعاً سؤال مهمی مطرح کردید. طراحی رمپ پارکینگ از اون بخشهاییست که اگر اصولی انجام نشه، بعدها مشکلات جدی مثل لغزش خودرو، گیر کردن، یا حتی برگشت از نظام مهندسی پیش میاد.
اگر تجربه اجرایی دارید، میشه با اصول استاندارد این کار رو خودتون انجام بدید، ولی لازمه موارد زیر رعایت بشه:
✔️ شیب مجاز (حداکثر ۱۵٪)
✔️ شعاع چرخش خودرو
✔️ حداقل ارتفاع آزاد
اگه دوست دارید، میتونم یک چکلیست یا فایل PDF طراحی استاندارد رمپ براتون آماده کنم تا کارها دستتون بیاد و نیازی به پیمانکار نباشه. مایل هستید؟
راستی میگن این نمونه رمپ پارکینگ که جدیداً همه جا میزنن خفن شده،کسی ساخته و استفاده کرده؟محاسبه طول رمپ چرخشی تو این نمونهها چطوره، یکی میگفت خیلی راحتتر از روشهای قدیمیه. شما اینو شنیدین؟
بله، سیستمهای جدید مثل رمپ مارپیچ یا رمپ ترکیبی واقعاً کار رو سادهتر میکنن، چون بر اساس شعاع استاندارد خودروها طراحی میشن.
اگر دوست دارید، تفاوت روش قدیمی و روش جدید (مرزننقش) رو با تصویر مقایسه کنم تا دقیق ببینید کدوم برای پروژههای شما مناسبتره.
آیا پروژهتون مسکونیه یا تجاری؟
من شیش ماهه پدرم در اومده تا تهش این رمپ پارکینگ گرد رو درست کردم تو حیاط واسه ماشین که بتونم راحتتر برم بیام ولی باز هم وقتی میام تو فکر میکنم چطور میتونم این طراحی رو بهتر کنم شما پیشنهاد یا تجربهای دارین که به من کمک کنه
کاملاً شما رو درک میکنم؛ طراحی رمپ معمولاً از نقشه سختتره!
برای اینکه خیالتون راحت بشه، دو راه دارید:
🔹 استفاده از فرمول استاندارد (که من میتونم در اختیارتون بگذارم)
🔹 یا یک فایل آماده AutoCAD رمپ استاندارد دریافت کنید و فقط در پلان پروژهتون جایگذاری کنید
دوست دارید فایل آماده نقشه رمپ براتون بفرستم؟
واقعا طراحی رمپ پارکینگ سخته،پدرم دراومده تا یه چیزی در بیارم که هم خوب باشه هم جاش رو تو حیاط داشته باشم. کسی اینجا محاسبه طول رمپ چرخشی بلد هست و میتونه بگه چیکار باید بکنم؟لطفاً کمک کنین
دقیقاً همینطوره، چون رمپ فقط یک شیب ساده نیست؛ باید ارتفاع، طول، شعاع قوس و حتی دید راننده در پیچ محاسبه بشه.
اگر عدد اختلاف تراز (ارتفاع) و اندازه زمین رو بدید، همینجا طول دقیق رمپ چرخشی رو براتون حساب میکنم. هدف ما اینه که پروژهتون هم استاندارد باشه هم اجرایی و ایمن.
اونایی که رفتین سراغ درست کردن رمپ پارکینگ تو حیاط،چه مشکلاتی براتون پیش اومده؟من دوست دارم بدونم که تجاربتون چیه و چطور تونستین مهمترین مشکلات رو حل کنین.مخصوصاً واسه محاسبه طول رمپ چرخشی
بزرگترین مشکلات معمولاً این سه مورده:
1️⃣ کم گرفتن شعاع قوس → برخورد خودرو با دیوار
2️⃣ شیب غیر استاندارد → لغزش هنگام بارندگی
3️⃣ عدم محاسبه ارتفاع آزاد → سقف به خودرو نزدیک میشه
اگه خواستید، یک چکلیست ۱۰ موردی طراحی رمپ بهتون میدم که تو هر پروژهای جلوی این مشکلات رو میگیره. مایل هستید؟
الحق که طراحی رمپ پارکینگ یه موضوع پیچیدس به خصوص وقتی میخوایم نمونه رمپ پارکینگ تو حیاط بذاریم. واقعاً کسی میتونه بگه بهترین راه محاسبه طول رمپ چرخشی چیه؟وقت زیادی رو صرف کردم و خواستم یه فرآیند دقیق پیدا کنم
بله درست میفرمایید، رمپ چرخشی از سختترین نوع رمپهاست چون هم شیب داریم هم قوس. دقیقترین روش محاسبه، استفاده از رابطه ترکیبی شیب خطی + قوس افقی + شعاع گردش خودرو است.
من یک روش مهندسی دقیق با فرمول آماده دارم که طول رمپ چرخشی، شعاع داخلی و خارجی و حتی سرعت امن خودرو را محاسبه میکند. اگر بخواهید، همینجا براتون مثال واقعی حل کنم تا در پروژههاتون استفاده کنید.
راستی تو طراحی رمپها میگن باید به خیلی چیزا دقت کنی یه بار دوستمو دیدم رمپ پارکینگ گرد درست کرده بش گفتم خبه کونش؟ گفت عالیه فقط حواسمون باشه وقتی رفتیم تو ماشین پیچ نخوره[right_hand]آقای ادمین شما نظری ندارین؟
کاملاً درست میفرمایید. در طراحی رمپ پارکینگ، فقط زاویه و شیب مهم نیست؛ باید turning radius (شعاع گردش خودرو)، عرض مفید و حتی محل پیچها بررسی شود تا خودرو دچار لغزش یا گیر کردن نشود.
اگر مایل باشید، میتونم یه جدول استاندارد بر اساس نوع خودرو (سواری، SUV و…) در اختیارتون بگذارم تا خیالتون از پیچ خوردن و چرخش راحت باشه. دوست دارید فایل PDFش رو براتون آماده کنم؟